zdrowe podejście do technologii i marketingu w internecie
Wordpress, Joomla, Marketing, SEO - Zdrowy-Web.plMedia PolitykaPolska numerem 1 w niepłaceniu abonamentu radiowo – telewizyjnego – bardzo słaba kampania

Polska numerem 1 w niepłaceniu abonamentu radiowo – telewizyjnego – bardzo słaba kampania

W ostatnich tygodniach w telewizji publicznej pojawiają się spoty reklamowe akcji społecznej dotyczącej płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Poniżej mamy film (program ‚Kawa czy herbata’), w którym przedstawiona jest reklama tego, że Polacy są nr 1 w niepłaceniu abonamentu, a później wypowiadają się uśmiechnięci, ale zatroskani specjaliści.

1. Analiza spotu reklamowego

Na pierwszym planie słyszymy Niemca, Thomasa, który skrótowo opowiada o sobie. Zajmuje się zarządzaniem ryzykiem ubezpieczeniowym w biznesie. Uśmiechnięty od ucha do ucha mówi, że oni jako Niemcy nigdy nie prześcigną Polaków. Widz zastanawia się o co chodzi. Pan Thomas wsiada do swojego luksusowego samochodu po czym lektor mówi, że jesteśmy numerem 1 w niepłaceniu abonamentu.

Niemcy od zawsze byli wrogami Polaków.  Jest to zakorzenione w naszej świadomości bardzo mocno (choć tendencja, z racji integracji i misji mediów, opada) . Chcąc nie chcąc mamy awersję do nich. Nie bez powodu mecze piłkarskie z Niemcami są dla nas najbardziej emocjonujące. Nie twierdzę, że Polacy pałają nienawiścią wobec naszych zachodnich sąsiadów. Twierdzę, że nie na miejscu jest by Niemiec, który jeździ luksusowym samochodem naśmiewał się z Polaków niepłacących abonament radiowo-telewizyjny. Poniekąd nasza obecna sytuacja gospodarcza w dużej mierze wynika właśnie z poczynań Niemców w 1939r. Przez naród niemiecki byliśmy przez 54 lata pod butem Moskwy i nie mogliśmy się rozwijać, a teraz przychodzi pan Thomas i śmieje się, że nie płacimy abonamentu.

Szczerze mówiąc to się zastanawiam czy twórcy tego spotu naprawdę chcieli zachęcić do płacenia abonamentu, bo jestem przekonany, że na ponad połowę widzów zadziałało to odwrotnie. Choć mogę się mylić, bo na każdym kroku z Polaków robi się tych gorszych. Te reklamę nazwałbym „Niech będzie Ci wstyd!”.

2. Analiza wypowiedzi ‚specjalistów’

Po pierwsze przedstawiono nie ‚specjalistów’ tylko strony w tym nazwijmy to ‚sporze’. W ich interesie – w ich wypłatach –  jest by ludzie płacili abonament RTV.

Pani Jolanta Wiśniewska

Redaktor: „Co należy zrobić by ludzie zaczęli płacić abonament?”

„Po pierwsze uświadomić sobie jak wyglądamy na tle Europy i w jaki sposób nienowocześnie się zachowujemy. ”

Pierwsze zdanie jest właściwie esencją tego jak manipulować Polakami. Niestety, ale muszę wtrącić politykę, bo właśnie na tym opiera się cały sukces PO (no + straszenie Kaczyńskim). Bycie Polakiem jest brzydkie, smutne, nienowoczesne, nieuropejskie. Kto chciałby być zacofany i nie pasować do Europy? Proste zagranie i już mniej odporni przytakują do telewizora.

„Mamy wiele powodów do tego by być dumnym i tu nagle taki punkt, który źle świadczy o nas jako Polakach i Europejczykach”.

Drugie zdanie jest o tym, że jednak jest wiele powodów do dumy – to nas trochę pociesza – a druga część zdania mówi o jednym aspekcie niepowodzenia, o tym jak niewiele brakuje by być super Europejczykami, super Polakami. Dobrze dobrane słowa – pod kątem marketingowym, manipulacji. Na pewno wiele osób zaczęło przytakiwać, choć sensu, argumentów rzeczowych w tym niewiele. Czysty marketing, PR czy manipulacja.

Pani Jolanta zastosowała sandwicha źle-dobrze-źle. Wyrzućmy ten pozytywny argument i zobaczmy jakby brzmiała jej wypowiedź: „Po pierwsze uświadomić sobie jak wyglądamy na tle Europy i w jaki sposób nienowoczesny się zachowujemy. To, że nie płacimy abonamentu źle świadczy o nas jako Polakach i Europejczykach.”

Dużo gorzej byśmy to odbierali, prawda? Zabieg pani Jolanty był świadomy, przygotowany i miał konkretny cel.

Prof. Tadeusz Kowalski

Z panem Tadeuszem częściowo się zgadzam, bo mówi rzeczy oczywiste w pierwszej części wypowiedzi. Później naszą zgodę z pierwszej połowy wypowiedzi próbuje przeciągnąć już dalej, gdzie niekoniecznie byśmy się z nim zgadzali, gdyby od późniejszego fragmentu zaczął mówić. Ludzie pracujący w handlu dobrze wiedzą jak ważne by wprowadzić potencjalnego klienta w ‚trans zgody’. Takiej techniki używa tu pan profesor.

Pan profesor sugeruje, że na tabletach można oglądać TV, więc i tacy ludzie posiadający tylko tablet powinni płacić abonament RTV i on nie widzi w tym problemu. Natomiast ja nie widzę problemu, by ludzie którzy mają komputer i chcieli skorzystać z zasobów TVP uiszczali opłatę przy korzystaniu z tych zasobów. Zautomatyzowana płatność sms-em to nie jest jakaś tajna technologia.

Pan profesor porównuje babcie oglądające TV na starym telewizorze do ludzi wyrzucających śmieci w lesie i to dojeżdżających luksusowym autem. Po pierwsze luksusowe auto to miał ten Niemiec co płaci abonament. Po drugie śmiecenie samo w sobie jest zwykłym buractwem. Po trzecie śmiecenie realnie zmienia stan rzeczy. Śmiecisz > są śmieci. Proste. Nie płacisz abonamentu> ?  Nie popieram nie płacenia abonamentu, gdy się telewizję ogląda, ale mówienie, że jest to to samo jest zwyczajnie głupie.

3. Analiza polityczna

Nadszedł kryzys, więc zamiast zmniejszać budżetówkę, odciąć od koryta leni i alkoholików z MOPSów należy sięgnąć do kieszeni pracujących obywateli.

Przypomnijmy jednak co jeszcze kilka lat temu mówił premier Tusk:

„Abonament radiowo-telewizyjny jest archaicznym sposobem finansowania mediów publicznych, haraczem ściąganym z ludzi; dlatego rząd będzie zabiegał o poparcie prezydenta i opozycji dla jego zniesienia – zapowiedział premier Donald Tusk na wtorkowej konferencji prasowej. ”

Tak mówił w 2008 roku nasz obecny premier. Wszyscy wiemy, że więcej mówił niż zrobił, ale zmieniać swoje zdanie o 180 stopni to już lekka przesada. Sądzę, że płacenie abonamentu to dobra rzecz, ale dla osób, które rzeczywiście telewizję oglądają. Co raz częściej jest tak, że ludzie korzystają tylko z internetu i zwyczajnie telewizji nie potrzebują. Na jakiej podstawie mieliby finansować coś z czego nie korzystają?

Koszty polityczne zapewne są niskie w porównaniu z zamieszaniem wokół leków, jednak też odbiją się na statystykach – szczególnie jeśli okaże się to zbyt nachalne.

4. Analiza potrzeb TVP

Tu krótko i an temat: Pracownicy TVP są 45 razy mniej wydajni niż pracownicy Polsatu.

Sama ‚misja’ TVP jest tematem dość kontrowersyjnym z racji tego, iż w zasadzie nie do końca wiadomo co jest tą misją i co jeśli ja się z tą misją nie zgadzam?

5. Podsumwoanie

Twórcą tych spotów jest Związku Pracodawców Mediów Publicznych, który twierdzi, że:

Emitowane w tej fazie spoty ukażą osoby, które postrzegają opłacanie abonamentu jako naturalny obowiązek Polaka i Europejczyka

Znowu to samo. Znowu zagrywki socjotechniczne. Naturalny obowiązek Polaka i Europejczyka to dbać o swoją rodzinę, a nie płacić abonament. Zauważcie, że znów podkreśla się, że jesteśmy gorszym narodem (ciągle nawiązania do ‚europejskości’), a chciałbym przypomnieć, że to właśnie Polskę i Polaków kryzys najmniej dotknie, ale nie dlatego, że politycy są tacy skuteczni, ale dlatego, że jesteśmy kombinatorskim narodem, który jest bardzo konkurencyjny wobec innych krajów.

Rozwiązanie

Abonament powinni płacić ludzie korzystający z usług, produktów TVP. Sądzę, że jeśli ktoś ma telewizor to powinien płacić abonament, ale jeśli tylko komputer to już nie. Dla internautów wystarczy kupowanie dostępu do strony internetowej TVP wedle potrzeb. Oczywiście tam też mogliby kupować miesięczny dostęp, a i ludzie opłacający abonament za telewizor też powinni mieć dostęp do zasobów internetowych. Mamy XXI wiek wszystko to można zrealizować.

Co można było lepiej w tej kampanii zrobić?

Bardzo wiele. Nie twierdzę, że akcja nie była skuteczna w jakimś procencie. Twierdzę, że mogła być dużo skuteczniejsza gdyby nie robić z Polski zadupia Europy. Brakowało tylko żeby w reklamie było ABW o 6 rano włamujące się do mieszkania 80-latków nie płacących abonamentu.

Należy przedstawiać KORZYŚCI. Zawsze i wszędzie należy mówić o pozytywach jeśli chce się wyciągnąć od kogoś pieniądze. O tym, że będą fajne filmy jeśli zapłacisz, że twoje dziecko zobaczy ciekawą bajkę jeśli zapłacisz, że będzie dużo najlepszych transmisji meczów piłkarskich i siatkarskich jeśli zapłacisz.

Tutaj TVP przyjęło taktykę ‚zapłać, a poczujesz się nowoczesnym Europejczykiem’. Na pewno zadziała to na jakiś procent (ten niedowartościowany), ale dużo mniejszy niż mogłoby.

Tagged under: , , , , , , , , , , ,

6 Comments

  1. Adam

    Gdyby abonament był wykorzystywany na inne cele niż np. fundowanie ubogiej „rozrywki” w tvp2, gdzie tysiące złotych płaci się „gwiazdom” i „gwiazdeczkom”, ale np. na więcej teatru telewizji czy ciekawych debat publicznych, to i samo płacenie abonamentu byłoby przyjemniejsze. Dla mnie rozwiązanie jest proste – jeśli ktoś faktycznie chce oglądać głupoty serwowane w wielu stacjach telewizyjnych, nie tylko publicznych, niech płaci za to samemu. Przykładowo – mam cyfrę plus i płacę za kanały udostępniane na cyfrze plus. I tylko za te. Jesli dodatkowo chcę oglądać tvp i inne publiczne kanały – płace za nie osobno. Ale jeśli państwo wymaga na obywatelach, aby płacili abonament za programy, których nawet nie oglądają, to jest to co najmniej idiotyczne.

  2. zdrowy-web

    Niestety TVP to taki wspólny worek jak obecnie służba zdrowia. Korzystasz czy nie to płacisz. O ile w przypadku służby zdrowia ma to sens, bo nie wiadomo czy jutro nie będziemy mieć poważnego wypadku, gdzie gdybyśmy mieli płacić z własnej kieszeni to wydalibyśmy grube tysiące, o tyle TVP już taką instytucją nie jest.
    Sama ‚misja’ jest kontrowersyjna.

    Nie wnikając już w rzeczy czy warto płacić czy nie to dziwi mnie słaby marketing. Jeżeli 60% ludzi nie płaci, a zdobycie chociażby dodatkowych 20% to grube miliony to chyba warto było zrealizować ciekawszy, skuteczniejszy pomysł, gdzie nie oprze się strategii jedynie na tym, że Polacy są zacofani.

    W głowie mi się nie mieści żeby np prywatna firma tak bezpośrednio mówiła klientom, że jesteś zacofany i beznadziejny, ale kupuj u nas to będziesz prawdziwym Europejczykiem (choć pośrednio też się z tego korzysta).

  3. Denis

    Co do tej reklamy, że Polska jest numerem 1 w niepłaceniu abonamentu i mówi to Niemiec to powiem tak. Od kilku lat mieszkam w Niemczech i nie zapłaciłem jeszcze ani raz za abonament, bo tam jest tak, że jeśli posiadasz płatną platformę to cena jest już w pakiecie i jest się zwolnionym z opłacania dodatkowego abonamentu.

  4. zdrowy-web

    @Denis: i tak powinno być również w PL, a nie że ktoś płaci kablówkę i musi i jeszcze abonament. Zaczynąłem się zastanawiać, czy ta reklama rzeczywiście ma trafić do Kowalskiego, bo ta nowa reklama, w której występuje projektantka mody to już jest dla mnei doerwaniem od rzeczywiśctości 70% Polaków.

    Może targetem tych reklam jest elita finansowa Polski, te 20-30% najlepiej zarabiających, bo w tych uboższych to na pewno nie trafi.

  5. Denis

    Mogą nawet podwyższyć ceny normalnych pakietów Cyfry czy N czy Polsatu o te 5 złotych miesięcznie, ale niech nie robią za nasze pieniądze kampanii, na których im ciężko będzie zarobić.

    Wtedy będzie i wilk syty i owca cała już nie wspominając o kolejnym podatku mimo tego, że publiczna zarabia krocie na reklamach i program z sms-ami.

  6. Carlos

    Bez pazrsedy- ja nie zwracam uwagi na reklamy i nie mają one wpływu na moje decyzje. Inaczej wygląda sprawa gdy ktoś jest bardzo podatny na wpływy innych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *